Selasa, 29 September 2015

Keadaan pesakit selepas selesai bekam

Kebanyakan pesakit yang mengalami sakit2 badan, kebas dan lenguh-lenguh kebanyakannya merasai  ringan, dan lega selepas berbekam. Namun, hasil ini tidak sama bagi setiap individu selepas membuat rawatan bekam.

Kebanyakan individu mengalami perubahan yang positif selepas bangun dari tidur dan merasa amat lega dan tidur yang enak.

Namun, bagi pesakit yang tidak makan selama tempoh 2 jam sebelum bekam majoritinya merasai badan yang ringan. Tidak pula bagi pesakit yang makan dalam tempoh 2jam sebelum bekam yang mana mereka ini merasai badan yang lemah dan lenguh kerana mengambil makanan dalam tempoh 2jam sebelum bekam. Antara sebab pesakit merasai penat, lenguh selepas bekam kerana apabila makanan masih terdapat dalam usus masih diproses. Proses percernaan memerlukan banyak tenaga. Manakala proses pengeluaran darah juga memerlukan tenaga.

Antara langkah yang dapat dielakkan untuk mendapat kesan bekam yang tidak mujararab pesakit perlu dibekam dalam keadaan perut kosong iaitu 3jam pesakit tidak boleh mengambil makanan dan 3jam masa terbaik untuk diambil. Bagi pesakit betul2 tidak dapat elak daripaa mengambil makanan dalam tempoh tersebut 1jam juga boleh diambil tetapi tidak mengabil makanan yang berat cukup hanya sekadar alas perut.

Bagaimanapun Bekam Sememangnya memberikan hasil yang Positif dan baik selepas bekam.